loading...
اخبار باشگاه لیورپول
محمدرضاخرم روز بازدید : 34 دوشنبه 03 تیر 1392 نظرات (0)

لگوی تیم فوتبال سپاهان

تاریخچه باشگاه فوتبال سپاهان
 
عکس 11 نفره بازیکنان سپاهان


در سال 1332 توسط زنده یاد استاد محمود حریری باشگاهی در اصفهان به نام ( شاهین ) راه اندازی شد و در سال 1346 با توجه به انحلال باشگاه ورزشی شاهین در تهران تغییر نام داد تا با نام سپاهان پرچم دار ورزش و باشگاه داری در اصفهان باشد . از اوایل سال 1372 این باشگاه تحت حمایت کارخانه سیمان سپاهان قرار گرفت و با نام  باشگاه فرهنگی ورزشی سیمان سپاهان  به فعالیت خود ادامه داد.

در سال 1379 و پس از یک دوره رایزنی گسترده توسط مسئولین استان و توافق مجتمع فولاد مبارکه اصفهان ،" باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه " که به عنوان یک باشگاه سازمان یافته در اصفهان از سالها قبل فعالیت  می کرد تیم فوتبال سپاهان را زیر پوشش خود قرار داد تا فعالیتهای فرهنگی و ورزشی آن با نام باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان ادامه یابد .

در حال حاضر این باشگاه در رشته های ورزشی  فوتبال ، هندبال ، کاراته ، شطرنج ، شنا ، بسکتبال ، جودو ، تیر اندازی معلولین و جانبازان ، والیبال ، تکواندو ، تنیس روی میز ، وزنه برداری ، ژیمناستیک ، کشتی ، دومیدانی و کوهنوردی در قسمت آقایان و رشته های هندبال ، بسکتبال ، کاراته ، بدمینتون ، شطرنج ، تنیس روی میز ، شنا ، فوتسال و آمادگی جسمانی در قسمت بانوان فعالیت می کنند .

شایان ذکر است باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در سال 1379 از طرف سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران به عنوان باشگاه نمونه کشور معرفی و در سال 1381 نیز به عنوان باشگاه برتر در جشنواره بهترینها از طرف جامعه ورزش و مطبوعات کشور معرفی گردید .

در سال 1382 به عنوان اولین تیم شهرستانی ضمن سنت شکنی ، قهرمان سومین دوره لیگ حرفه ای فوتبال ایران شد و در سال 1384 نیز به عنوان باشگاه نمونه کشور در زمینه هندبال معرفی گردید . شایان ذکر است در سال 1386 به لحاظ کسب نتایج درخشان در عرصه فوتبال که همانا با احراز نایب قهرمانی آسیا و راهیابی به مسابقات جام باشگاههای جهان در سال 2007 میلادی همراه بود ، درجشنواره برترین های باشگاهی فوتبال ایران از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید عنوان نخست را کسب نمود . گفتنی است از سال 1382 تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان افتخار 7 دوره حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه خود دارد.

شایان ذکر است که باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان در سال 1388 در جشنواره 100 برند استان اصفهان ، برند برتر استان معرفی گردید و در سال 1389 نیز از سوی فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال جهان وابسته به فیفا ، تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان در دهه اول قرن بیست و یکم عنوان برترین تیم ایرانی و هشتمین تیم قاره آسیا و دویست و سی و هفتمین تیم جهان را بدست آورد .

سپاهان پر افتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران با چهار مقام قهرمانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم و یازدهم است و اولین تیم ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا و تنها تیمی است که به جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی راه یافت. این تیم پرافتخارترین تیم دههٔ ۱۳۸۰ فوتبال ایران و اولین و تنها باشگاهی است که توانست در فصل ۹۱-۹۰ برای دومین بار از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر دفاع کند و برای سومین سال متوالی قهرمان شود. سپاهان با این سه قهرمانی تنها تیمی است که توانسته در تاریخ لیگ‌های فوتبال ایران سه بار متوالی قهرمان شود.

سپاهان در ایران به عنوان باشگاهی با مدیریت با ثبات، ساختار مناسب٬ منظم و اصولی شناخته شده است و با قهرمانی در فصل ۸۲-۸۱ به عنوان اولین قهرمان غیر تهرانی در تاریخ لیگ‌های فوتبال ایران به سلطهٔ بی‌چون و چرای دو تیم استقلال و پرسپولیس پایان داد و به پرچمدار فوتبال ایران تبدیل شد.

طبق رده‌بندی برترین تیم‌های باشگاهی جهان در سال ۲۰۱3 میلادی که توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال صورت گرفت، تیم فوتبال سپاهان اصفهان با ۱۰0 امتیاز و کسب رتبه ۱52 جهان، دومین تیم ایران و در بین تیم‌های قاره آسیا در مکان شانزدهم قرار دارد.

 

- حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا

دو تیم سپاهان از ایران و اوراوا رد دایموندز از ژاپن با از پیش رو برداشتن حریفان به فینال مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ رسیدند. تیم فوتبال سپاهان، در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۰۷ و در دور رفت مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا، در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف تیم فوتبال اوراوا رد ژاپن رفت که این دیدار با تساوی ۱-۱ پایان یافت.مسابقهٔ برگشت دو تیم اوراوا رد ژاپن و سپاهان ایران در روز ۱۴ نوامبر ۲۰۰۷ به میزبانی تیم ژاپنی و در ورزشگاه سایتاما برگزار شد که تیم فوتبال اوراوا رد با ۲ گل به پیروزی رسید و با کسب نتیجه‌ی ۳-۱ در مجموع دو بازی رفت و برگشت به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ دست یافت. بدین ترتیب تیم فوتبال سپاهان ایران با قبول این شکست، به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ رضایت داد.


- شرکت در جام باشگاه‌های جهان

تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان پس از کسب مقام نایب قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ مجوز حضور در مسابقات جام باشگاه‌های جهان را دریافت کرد. این تیم به عنوان اولین تیم ایرانی در این مسابقات که در توکیو ژاپن برگزار شد٬ شرکت کرد.

سپاهان در بازی اول خود در این رقابت‌ها در تاریخ ۸۶/۹/۱۶ به مصاف ویتاکر یونایتد نیوزلند رفت. در این مسابقه که از ساعت ۱۴:۱۵ به وقت تهران در ژاپن برگزار شد، سپاهان اصفهان با گلزنی بازیکنان عراقی خود حریف را شکست داد. عماد رضا در دقایق ۳ و ۴ و عبدالوهاب ابوالهیل در دقیقه ۴۸ گل‌های سپاهان را به ثمر رساندند و برای ویتاکر یونایتد، بیزلی در دقیقه ۷۵ گلزنی کرد.

سپاهان در دومین دیدار خود دوباره در مقابل تیم اوراوا رد ژاپن که در فینال جام باشگاه‌های آسیا از این تیم شکست خورده بود قرار گرفت. سپاهان در پایان این دیدار ۳ بر یک مقابل این تیم شکست خورد تا از رویارویی با آث میلان ایتالیا محروم شود. ناگای (۳۲)، واشنگتن (۵۴) و هادی عقیلی (گل به خودی) در دقیقه ۷۰ گل‌های اوراوا ردز را به ثمر رساندند. تک گل سپاهان به وسیلهٔ محمود کریمی در دقیقه ۸۰ برای نمایندهٔ ایران رقم خورد.

در این مسابقات تیم آث میلان ایتالیا با برتری برابر بوکا جونیورز آرژانتین به مقام قهرمانی رسید و جایزهٔ ۵ میلیون دلاری را دریافت کرد.

 

- رقبای سنتی سپاهان

ذوب‌آهن اصفهان

شهرآورد اصفهان که بین تیم‌های همشهری سپاهان و ذوب‌آهن انجام می‌شود٬ از حساسیت بالایی برخوردار است و همواره یکی از مهم‌ترین شهرآوردهای فوتبال ایران نیز به شمار می‌آید. آغاز این شهرآورد به دههٔ ۱۳۵۰ برمی‌گردد.

استقلال تهران

از سال ۱۳۵۰ دو باشگاه استقلال و سپاهان دیدارهای متعددی در قالب مسابقات لیگ٬ حذفی و دوستانه با یک‌دیگر برگزار کرده‌اند. رقابت این دو تیم از دیرباز جذاب و دیدنی بوده و در حال حاضر این دیدار در لیگ برتر برای هر دوتیم و هواداران آن‌ها از جذابیتی خاص و حساسیت بالایی برخوردار است که این دیدار از مسابقات مهم هر فصل این دو تیم به شمار می‌رود.

پرسپولیس تهران

با این که پرسپولیس و سپاهان هر دو ریشه در باشگاه فوتبال شاهین دارند، در گذشته بازی این دو باشگاه هماوردی به شمار نمی‌رفت. با آغاز جام خلیج فارس و قهرمانی باشگاه‌های اصفهانی در جام‌های فوتبال ایران، به اهمیت بازی‌های رودرروی باشگاه‌های اصفهان و تهران افزوده شد. پس از نبرد قهرمانی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی ۸۵-۱۳۸۴ و لیگ برتر ۸۷-۱۳۸۶، این حساسیت و اهمیت دوچندان شد، به گونه‌ای که هم‌ اکنون این هماوردی از مهمترین بازی‌های دو باشگاه در هر فصل است.

 

- ورزشگاه خانگی سپاهان

این تیم در گذشته بازی‌های خود را در ورزشگاه ۲۲ بهمن اصفهان و ورزشگاه تختی اصفهان برگزار می‌کرد تا اینکه فاز اول ورزشگاه نقش جهان در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید و سپاهان در این ورزشگاه قهرمان لیگ برتر ۸۲-۸۱ شد. در سال ۱۳۸۵ ورزشگاه نقش جهان جهت ساخت فاز دوم مجدداً تعطیل شد و از آن زمان سپاهان در ورزشگاه فولادشهر که زمین اختصاصی باشگاه فوتبال ذوب‌آهن اصفهان می‌باشد مسابقات خانگی‌اش را برگزار می‌کند. البته سپاهانی‌ها که اولین دوره قهرمانی لیگ برتر خود را در ورزشگاه نقش جهان اصفهان جشن گرفتند، سالهاست در انتظار تکمیل این ورزشگاه هستند و نیاز آن‌ها به وجود این ورزشگاه در حدی است که مدیرعامل باشگاه سپاهان پس از قهرمانی در لیگ یازدهم تهدید کرد اگر تا سال ۱۳۹۲ این ورزشگاه آماده نشود مسابقات سپاهان را به استان دیگری منتقل می‌کند. این ورزشگاه هم‌اکنون در دست ساخت است و طبق دستور وزارت ورزش و مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی٬ در دههٔ فجر ۱۳۹۱ نیز افتتاح خواهد شد.

 

- ستارگان باشگاه فوتبال سپاهان از ابتدا تا کنون

محمود یاوری ، بهرام مودت ، مجید بصیرت ، علی شجاعی ، عبدالله ویسی ، احمدرضا عابدزاده ، ادموند بزیک ، آرمناک پطروسیان ، لئون استپانیان ، عماد محمد رضا ، عبدالوهاب ابوالهیل ، رسول خطیبی ، محمود کریمی ، سید جلال حسینی ، عماد محمد رضا ، هادی عقیلی ، محسن بنگر ، سیدمهدی رحمتی ، ابراهیم توره ، محرم نویدکیا ، حسین پاپی ، احمد جمشیدیان ، احسان حاج‌صفی ، محمدرضا خلعتبری ، شهاب گردان و ...

درباره ما
Profile Pic
حامد نوید ومحمد احمق مدیران سایت(NHM)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    از کدام لیگ های معتبر دنیا بیشتر خوشتان می آید؟
    از کدام بازیکنان لیگ انگلیس بیشتر خوشتان می آید؟
    به نظر شما بخش عمده ی اخبار وبلاگ درمورد چه تیم هایی باشد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 174
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 39
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 270
  • بازدید ماه : 829
  • بازدید سال : 4,216
  • بازدید کلی : 36,109